S ohledem na správný výklad a smysl závěru každé zprávy o posouzení bezpečnosti se zachováním právního i faktické smyslu celé problematiky, žádáme všechny subjekty pro posuzování bezpečnosti, kteří jsou uznáni nebo akreditováni na území ČR, aby nadále do svých zpráv o posouzení bezpečnosti - ve svých závěrech - používaly (samozřejmě v případech kdy posuzovaný subjekt vyhoví všem požadavkům) následující standardizovaný závěr:
Konstatuji, že na základě nezávislého posouzení byla u návrhu změny prokázána shoda s bezpečnostními požadavky. Proces požadovaný Nařízením (EU) č. 402/2013 byl dodržen.
Za okamžik, kdy se projekt stává projektem v pokročilé fázi rozvoje, lze považovat:
- uzavření smlouvy o dílo na zpracování dokumentace pro vydání stavebního povolení, nebo
- uzavření smlouvy o dílo na zpracování dokumentace pro vydání územního rozhodnutí nebo obdobné dokumentace (např. dokumentace k žádosti o územní souhlas dle § 15 vyhlášky 503/2006 Sb.), v případě vlivu aplikace nových TSI na územní projednání.
Vzhledem k množícím se případům, kdy žadatelé zejména při žádosti o vydání JOB, části B ve svém procesu aplikace nařízení 402/2013 vyhodnocují jako změnu „sebe sama“, tzn. přímo vstup samotného dopravce (RU) do železničního sektoru, upozorňujeme, že takto pojaté hodnocení bezpečnosti je nepřijatelné.
Správný postup pro hodnocení rizik je následující:
Hodnocení bezpečnosti se vždy musí opírat o změnu. V daném případě, se jedná téměř vždy o provozní, resp. organizační změnu v předpisové oblasti.
Měněný předpis může obsahovat n změn, nicméně každá z nich musí být hodnocena samostatně, a pokud se to týká předpisu, který je součástí předané dokumentace pro vydání JOB, pak musí být pro jednu každou změnu vypracováno prohlášení navrhovatele o bezpečnosti (PNB) odpovídající charakteru posouzené změny (PNB Typ A, B, C, D) .
Organizační změny mohou nabývat různých variant:
- organizační změna nemá dopad na provozní postupy a postupy údržby a nemá dopad na bezpečnost,
- organizační změna nemá dopad na provozní postupy a postupy údržby, ale má dopad na bezpečnost,
- organizační změna má dopad na provozní postupy a postupy údržby a má dopad na bezpečnost,
- organizační změna má dopad na provozní postupy a postupy údržby, ale nemá dopad na bezpečnost,
a proto pro organizační změny musí být PNB vypracováno jak pro dopad na provozní postupy a postupy údržby, tak na bezpečnost.
Aktualizovaný dokument „Příklad popisu aplikace „Procesu řízení rizik (ŘR) navrhovatelem“, který je rozšířen o postup pro stanovení organizačních změn dle nař. EU č. 402/2013 čl.2, odst.2.
Vzhledem ke stávající aplikaci CSM při kolaudování staveb v rámci fází V-diagramu CENELEC, s ohledem na nejasné stanovení priorit při procesu hodnocení výsledků posuzování NoBo/DeBo v závislosti na hodnocení bezpečnosti, Drážní úřad rozpracoval obecně platné kroky vztahu postupného předávání resp. doplňování rizik. Jedná se o to, aby vnitřní proces řízení rizik navrhovatelem vždy pokrýval všechny fáze V-diagramu a byl synchronizován s postupy všech výše uvedených hodnotících subjektů (SPB, NoBo, DeBo, DÚ).