ÚvodPotřebuji si vyříditInteroperabilitaETCS (Evropský zabezpečovací systém)

ETCS (Evropský zabezpečovací systém)

ETCS je jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který bude zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. Zajistí také, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé.

Je to zařízení, které nahrazuje velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích.

Systém se skládá ze dvou základních částí – mobilní a traťové:

  • mobilní neboli palubní část je namontována na vozidla
  • traťová neboli infrastrukturní část se instaluje podél tratí

U některých variant systému  ETCS používáme pro komunikaci mezi částí traťovou a mobilní ještě bezdrátovou síť GSM-R.


Výhradní provoz ETCS od ledna 2025

K plánovanému zavedení výhradního provozu pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače dojde postupně během čtyř týdnů v lednu příštího roku. Celkem se bude využívat na 622 kilometrech nejvýznamnějších tratí v Česku.

  • Od 1. 1. 2025: Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov.
  • Od 8. 1. 2025: Břeclav – Bohumín
  • Od 15. 1. 2025: Česká Třebová – Adamov a Modřice – Břeclav
  • Od 22. 1. 2025: Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová

Po spuštění výhradního provozu ETCS na hlavních tratích v lednu příštího roku pojede měsíčně pod dohledem evropského zabezpečovače 50 000 vlaků. Z pohledu najetých kilometrů a odvezených tun zboží to bude představovat 42 % všech provozních výkonů na celé síti Správy železnic.


Vedení vlaků pod ETCS od srpna 2024 dle opatření Drážního úřadu

Drážní úřad rozšířil opatření, kterým ukládá provozovatelům drážní dopravy od 15. 9. 2024 zajistit vedení vlaků pod plným dohledem ETCS také na trati Praha Běchovice - Česká Třebová.

Od 1. 8. 2024 platí opatření na následujících prověřených úsecích:

  • Česká Třebová – Adamov
  • Modřice – Břeclav, Hustopeče u Brna – Šakvice, Hrušovany u Brna – Židlochovice
  • Břeclav – Přerov – Bohumín
  • Česká Třebová – Olomouc – výhybna Dluhonice – Prosenice, výhybna Dluhonice – Přerov
  • Beroun – Ejpovice

Od 15. 9. 2024 je výčet doplněn o úsek:

  • Praha Běchovice - Česká Třebová

Dopravcům je uloženo zajistit zapínání ETCS na vlacích na těchto úsecích v případě, že je vozidlo vybaveno aktivní mobilní částí evropského zabezpečovače a strojvedoucí je řádně proškolen.


Dokumenty ETCS

Název dokumentu Ke stažení
Dodatek opatření DÚ - vedení vlaků pod ETCS od 15. 9. 2024 Dokument (PDF)
Opatření DÚ pro dopravce - vedení vlaků pod ETCS od 1. 8. 2024 Dokument (PDF)
Implementační plán ETCS Dokument (PDF)
Metodický postup pro provádění zkoušek kompatibility Dokument (PDF)
Metodický postup dodatečné instalace palubní části ETCS na vozidla určená pro provoz na síti ČR Dokument (PDF)

Informační web ETCS

Další informace k ETCS včetně plánu jeho zavádění na koridorových tratích v ČR najdete na stránce 👉 ETCS


Jak funguje evropský zabezpečovací systém ETCS?

Radiobloková centrála (RBC) a Eurobalízy ve druhé aplikační úrovni tvoří traťovou část ETCS. RBC sleduje jednotlivé vlaky a komunikuje s nimi. Zná pozici, směr jízdy a rychlost vlaků a vyhrazuje pro jejich další jízdu volný, bezpečný prostor. Sleduje, zda strojvedoucí vlaku dodržuje rychlost jízdy a reaguje správně na situaci na trati. Umí zastavit vlak před návěstí Stůj nebo při indispozici strojvedoucího.

Podívejte se ve videu Správy železnic