Řád pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID) je přípojkem C Úmluvy o mezinárodní železniční dopravě. Tento řád platí pro mezinárodní přepravu nebezpečných věcí po železničních tratích na území smluvních států RID. Řád také v příloze stanovuje nebezpečné věci, které jsou z mezinárodní přepravy vyloučeny. Zatím poslední změny vstoupily v platnost na základě článku 35 § 3 Úmluvy dne 1. ledna 2023 a tímto dnem vstoupily v platnost i pro Českou republiku (vyhlášeny Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 14/2023 Sb.m.s.).
Rozsah platnosti RID Řád pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí stanoví:
Všechny dopravní prostředky přepravující nebezpečné látky jsou označeny podle UN – systému. Při označování se využívá speciální varovné tabulky oranžové barvy 30 o rozměrech 40 x 30 cm. Tabulka musí mít černý 1,5 cm široký okraj a je rozdělena černou čárou na dvě samostatná pole. V horním poli tabulky je uvedeno číslo nebezpečnosti látky, tak zvaný Kemlerův kód a v dolním poli se nachází identifikační číslo látky, tak zvaný UN kód. Tabulka musí být z materiálu odolného proti povětrnostním vlivům a musí zaručovat trvanlivé nesmazatelné označení. Tabulka se nesmí po 15 minutách přímého působení ohně uvolnit a musí zůstat čitelná.
UN kód je charakteristický čtyřmístným číslem, které přepravovanou látku jednoznačně identifikuje. UN kód je tvořen černými číslicemi o výšce 10 cm a tloušťce 1,5 cm. V současné době je tento kód přiřazen více než 3000 látkám a jejich směsím. UN kód musí být společně s Kemlerovým kódem uveden na každém vozidle, které se používá při přepravě nebezpečných látek.
Identifikační číslo označuje nebezpečí látek. První číslice značí hlavní nebezpečí látky, druhá a třetí číslice značí vedlejší nebezpečí látky neboli dodatečné nebezpečí, které je nutno znát pro manipulaci v případě nehody. Je-li před kódem uvedeno písmeno X, znamená to, že látka nebezpečně reaguje s vodou. Pro výbušné látky a předměty nebezpečnosti čísla 1 se místo Kemlerova kódu používá klasifikační kód, který se sestává z čísla podtřídy a písmena skupiny snášenlivosti.
Číslo Hlavní nebezpečí
Číslo Vedlejší nebezpečí
Značení, bezpečnostní značky a označování a opatřování velkými bezpečnostními značkami je stanoveno v kapitolách 5.2 a 5.3 RID.
Umístění velkých bezpečnostních značek na kontejnerech, MEGC, cisternových kontejnerech a přemístitelných cisternách je na obou podélných stranách a na konci každého zmíněného přepravního prostředku.
Pokud velké bezpečnostní značky nejsou viditelně umístěny na přepravní jednotce, musí být ty samé značky umístěny i na obou podélných stranách železničních vozů (viz obrázek 16). Jestliže je velká bezpečnostní značka viditelná, vozy se označovat nemusí.
Bezpečnostní značení
Jako bezpečnostní značení na vozech či přepravních jednotkách se používají:
Bezpečnostní poradce
Každý podnik, jehož činnosti zahrnují odesílání nebo přepravu nebezpečných věcí po železnici, nebo s tím související operace balení, nakládky, plnění nebo vykládky musí jmenovat jednoho nebo více bezpečnostních poradců pro přepravu nebezpečných věcí, odpovědných za pomoc při zabránění rizikům při těchto činnostech s ohledem na osoby, majetek a životní prostředí.
Bezpečnostní poradci jsou držiteli Osvědčení o odborné způsobilosti bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí pro drážní nákladní dopravu, které vydává Ministerstvo dopravy ČR.
Název dokumentu | Ke stažení |
---|---|
Uznávání certifikačních orgánů pro certifikaci výrobců ŽKV | Dokument (PDF) |
Seznam certifikačních orgánů pro výrobce | Dokument (PDF) |
Přehled osvědčení - cisterny | Dokument (PDF) |
Metodický postup pro posuzování, schvalování a monitorování inspekčních organizací (1.8.6.2.4.1 RID) | Dokument (PDF) |
Název dokumentu | Ke stažení |
---|---|
Štítky nádrží cisternových vozů pro přepravu nebezpečných věcí | Dokument (PDF) |
Soulad mezi údaji na štítku cisterny a na sklopných tabulích u cisternových vozů pro přepravu plynů s víceúčelovým použitím | Dokument (PDF) |