ÚvodPotřebuji si vyříditInteroperabilitaEvropská železniční agentura (ERA)

Evropská železniční agentura (ERA)

Úloha Evropské železniční agentury

  • Podporovat harmonizovaný přístup k bezpečnosti železnic.
  • Navrhnout technický a právní rámec s cílem umožnit odstranění technických překážek a působit jako systémový orgán pro zavádění ERTMS a telematické aplikace.
  • Zlepšit dostupnost a využití informací o železničním systému.
  • Působit jako evropský úřad v rámci 4. železničního balíčku vydávajícího oprávnění k vozidlům (schválení typu) a jednotná bezpečnostní osvědčení dopravcům a zároveň zlepšovat konkurenční postavení železničního sektoru.

Vize ERA

V kontextu evropského Green Dealu má železnice potenciál stát se páteří evropského multimodálního systému dopravy a mobility. To se odráží v naší vizi.

Chceme ukázat, že železnice je součástí globálnějšího dopravního systému. Vize je taková, že železnice bude plně začleněna do našich vzorců dopravy a mobility díky svému ekologickému významu: vysoké energetické účinnosti a nízkým externalitám, odtud slovo „udržitelný“, a udržení vysoké úrovně bezpečnosti, odtud slovo „bezpečný“.

"Přechod od mozaiky k síti také vyžaduje zaměřit se na model „bez hranic“, protože přispíváme k vytvoření evropské dopravní sítě využívající všech přirozených kvalit různých druhů dopravy.

Poslání ERA

Poslání je zaměřeno více na železnici, protože to je naše oblast podnikání. Uplatňujeme však stejné principy jako u vize s klíčovými pojmy udržitelnosti a bezpečnosti. V tomto prohlášení o poslání se nezapomíná na interoperabilitu, protože výraz „bez hranic“ zdůrazňuje klíčovou roli interoperability pro dosažení cíle jednotného evropského železničního prostoru.

A konečně výrazy „pohybující Evropou“ znamenají, že agentura je hnacím motorem práce, aby zajistila, že železniční systém zůstane velmi bezpečným způsobem dopravy a překoná překážky pro vybudování skutečně evropské sítě, což povede ke zvýšení podílu železniční dopravy. v systému dopravy a mobility. Dosažení těchto cílů pomůže naší společnosti dosáhnout ambice uhlíkově neutrálního dopravního systému do poloviny století.

Národní požadavky pro ČR

Na stránkách ERA je uveřejněn seznam národních požadavků specifických pro českou železnici. Jedná se o přehled národních bezpečnostních pravidel závazných pro dopravce SRD (Safety Rules Database) a technických požadavků NTR (National Technical Rules), které musí splňovat železniční vozidla, která se budou pohybovat po českých tratích.

Nově schvalovaná vozidla, jejichž výrobci či majitelé chtějí, aby se pohybovala po železnicích více států EU, musí splňovat požadavky technických specifikací pro interoperabilitu (TSI), což je jakási jednotná kuchařka minimálních požadavků na vybavení a bezpečnost vozidel v rámci Evropské unie. Jednotlivé země ale mohou mít na národních železničních sítích určitá specifika, která se od obecných TSI liší. Obdobná situace je s národními bezpečnostními pravidly, kterými se musí řídit dopravci.

Národní požadavky musí být notifikovány Evropskou agenturou pro železnice. Splnění těchto specifik nad rámec TSI pak jednotlivé státy vyžadují po žadatelích o schválení vozidla do provozu a po železničních dopravcích. V databázích SRD a RDD/NTR je možné najít také požadavky Drážního úřadu ČR.

Odkazy na databáze

Pro správné zobrazení je třeba nastavit filtr na „Czech Republic“