Drážní úřad vydal pravidelnou výroční zprávu o bezpečnosti na českých železnicích za rok 2023. Rok 2023 potvrdil přetrvávající vývojové trendy českého železničního sektoru. Klesající počet evidovaných platných licencí strojvedoucích, mírně stoupající počet dopravců nebo vysoký počet železničních nehod v čele se střety na přejezdech. Pozitivně se v roce 2023 vyvíjel počet projetých návěstí zakazujících jízdu, který podle údajů provozovatelů drah a dopravců meziročně klesl o 44 na 132 případů. Pracovníci Drážního úřadu vykonali v roce 2023 celkem 1083 státních dozorů, což je nárůst oproti roku 2022 o 18,75 %.
„Počet osob usmrcených při vážných nehodách se bohužel vyšplhal na číslo 30, což je o 8 více, než v roce 2022, ale zároveň o 5 méně, než v roce 2021,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu a doplňuje: „V případě poklesu počtu projetých návěstidel si všichni přejeme, aby se jednalo o dlouhodobější trend. Každý případ projetého návěstidla zakazujícího jízdu může znamenat ohrožení pro ostatní účastníky drážní dopravy. Proto nechceme zodpovědnost ponechávat jen na strojvedoucích, a proto je prioritou sektoru zavádění systému evropského zabezpečovače ETCS, který je schopen včas zasáhnout a vlak zastavit ještě před návěstí STŮJ.“
Důvodem projetí návěsti zakazující jízdu bylo podle statistik Správy železnic, která je provozovatelem největší části české železniční sítě, v 16 případech nerespektování odjezdového návěstidla, ve 26 případech nerespektování návěsti při rozjezdu po zastavení vlaku a projíždění, ve 37 případech nedobrzdění a v 50 případech nerespektování návěsti při posunu.
Od října roku 2023 se pravidelně schází expertní pracovní skupina ETCS pod vedením Drážního úřadu a ministra dopravy. Díky velkému zapojení všech jejích členů se daří eliminovat nedostatky systému, který jednoznačně směřuje ke spuštění výhradního provozu na vybraných úsecích koridorových tratí od ledna 2025. To bude znamenat zásadní zvýšení bezpečnosti na české železnici.
Klíčové jsou také podmínky v oblasti osvědčení o bezpečnosti, které provozovatelé drážní dopravy i dráhy musí naplňovat a které podléhají průběžným kontrolám ze strany Drážního úřadu. Železniční sektor stále prochází transformací od systému založeného na pravidlech k systému, který je založen na řízení rizik. Klíčem k dosažení systémové bezpečnosti je poučit se z chyb a systém vylepšovat. To je úkolem každého subjektu v rámci českého, ale i evropského železničního sektoru.
Ve výroční zprávě jsou zároveň přehledně zpracována bezpečnostní doporučení Drážní inspekce z vyšetřených mimořádných událostí doplněná informací o návazných bezpečnostních opatřeních Drážního úřadu.
Vydaná výroční zpráva vychází z údajů dopravců a provozovatelů celostátních a regionálních drah i Drážního úřadu. Předkládána je vždy k 30. září Evropské železniční agentuře (ERA), která shromažďuje veškeré výroční zprávy od národních bezpečnostních úřadů členských zemí EU a využívá je k analýzám bezpečnosti a dalšímu plánování v evropském železničním prostoru.
Výroční zpráva o bezpečnosti za rok 2023 je ke stažení na webových stránkách Drážního úřadu v sekci