- Podrobnosti
Pro období listopadu je charakteristické padání listí a postupný příchod zimy. V posledních letech je tento měsíc také znám svou charitativní událostí, která se nazývá MOVEMBER. Drážní organizace České dráhy, Správa železniční dopravní cesty a Drážní úřad se rozhodly, že tuto akci znovu společně podpoří.
Movember je jednou z celosvětových charitativních aktivit, která podporuje boj proti rakovině. Oproti ostatním událostem podobného typu, je tato zaměřena výhradně na popularizaci mužského zdraví. „V železničním odvětví pracuje hodně mužů, proto se výše zmíněné organizace rozhodly, že charitativní akci podpoří i v letošním roce. V rámci této události se snažíme upozornit společnost na to, že je dobré si hlídat vlastní zdraví,“ vysvětluje důvody opětovné podpory ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. To se konkrétně týká i rakoviny prostaty, která muže nejvíce postihuje ve věku 40 až 70 let.
- Podrobnosti
Pozvánka na workshop ke IV. železničnímu balíčku.
WORKSHOP NA TÉMA:
Technický pilíř IV. železničního balíčku
ve dnech 26. 11. 2019 a 27. 11. 2019
v zasedacím sále Ministerstva dopravy (místnost v suterénu č. 80), nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 Praha 1
tlumočení do českého jazyka zajištěno
- Podrobnosti
DRÁŽNÍ ÚŘAD: ŽELEZNICE PATŘILA V ROCE 2018 K BEZPEČNÝM DRUHŮM DOPRAVY
Drážní úřad vydal koncem září výroční zprávu o bezpečnosti za rok 2018. Tento dokument vydává každým rokem a seznamuje v něm příslušné orgány, ale i širokou veřejnost se stavem a vývojem bezpečnosti na českých železnicích.
- Podrobnosti
Soutěž pro fanoušky drážní dopravy - vyhlášení
Vážení soutěžící,
děkujeme všem za zaslání soutěžních snímků do kalendáře Drážního úřadu pro rok 2020. Po několika zhodnocení vybrala soutěžní komise celkem 13 fotografií. Kalendář bude obsahovat i úvodní fotografii.
Kompletní výběr, včetně autorů jednotlivých snímků a popisů obrázků, najdete níže v souboru PDF.
V následujících dnech obdrží soutěžící e-mail.
Vítězům gratulujeme! :-)
Výsledky soutěže ve formátu pdf.
Komise pro výběr fotografií soutěžních snímků do kalendáře DÚ 2020
Jiří Kolář, ředitel DÚ
Jitka Kotásková, ředitelka kanceláře ředitele DÚ
Jan Lehovec, ředitel sekce provozně-technické
Martin Roedl, ředitel sekce stavební
Miroslav Hron, ředitel Územního odboru Praha
Martina Fialová, vedoucí oddělení metodicko-právního a přestupkového
Martin Novák, tiskový mluvčí
- Podrobnosti
Schválili jsme dva nové názvy železničních zastávek.
V minulých týdnech jsme po posouzení schválili žádosti, na základě kterých jsme stanovili názvy nových železničních zastávek. Síť nových nástupních a výstupních míst pro cestující veřejnost se tentokrát rozroste v Libereckém a Plzeňském kraji.
Plzeň-Slovany – zastávka vznikne na trati č. 190 Plzeň – Horažďovice předměstí – České Budějovice, Písek město – Protivín v úseku mezi železničními stanicemi Plzeň hlavní nádraží a Plzeň-Koterov. Konkrétně je její vybudování plánováno v kilometrické poloze 346,395 – 347,055 trati.
Roztoky u Jilemnice zastávka – zastávka vznikne na trati č. 040 Chlumec nad Cidlinou – Trutnov v úseku mezi železničními stanicemi Roztoky u Jilemnice a Martinice v Krkonoších. Správci železniční infrastruktury plánují její zřízení v kilometrické poloze 84,000 – 84,087 trati.
Oba dva názvy nových zastávek budou platné ode dne jejich otevření.
- Podrobnosti
Každý přejezd je zabezpečený. I ten "nezabezpečený"
V posledních dnech jsme všichni svědky zvýšeného počtu srážek drážních vozidel s těmi silničními. Neustále také dochází ke zbytečným střetnutím s osobami. Při této příležitosti je dobré si připomenout, že všechny železniční přejezdy a přechody jsou u nás chráněny. Nevěříte? Pak čtěte dál!
Od útlého věku slýcháme, že železniční přejezdy musíme respektovat. Jsou však mezi námi tací, kteří se domnívají, že jsou imunní a že respektovat přejezdy nemusejí. Chyba lávky. V zájmu zachování vlastního života a života druhých je potřeba vzít v potaz fyzikální veličiny – síla rozjetého vlaku je i v nižších rychlostech obrovská.
Neměli bychom zapomínat ani na legislativu, která je sice trochu nudná, na druhou stranu se bez ní neobejdeme. A my víme proč. Protože napomáhá k bezpečnosti a plynulosti drážního i silničního provozu. Ustanovení zákona o silničním provozu zřetelně říká, jak se má řidič na přejezdech chovat: před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Což logicky neznamená, že se bezhlavě vrhneme vstříc přejezdu nebo si řekneme „světla sice blikají, ale vlak ještě nevidím, tak dobrý“. Ten vlak totiž může být takříkajíc za rohem. Nu, určitě uznáte, že mezi bezpečné přejetí přejezdu nepatří ani použití otřepané věty mnoha řidičů „to ještě stihnu!“
NEZABEZPEČENÝ ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZD
Je to velmi jednoduché. Takový přejezd v tuzemsku zkrátka ne-e-xis-tu-je. Taky bychom si to už mohli všichni konečně zapamatovat, není to tak těžké. Ze zákona musí být v České republice bez výjimky železniční přejezdy a přechody chráněné, tedy pro účastníky silničního provozu zabezpečené.
Existuje několik úrovní zabezpečení:
Výstražné kříže – jsou jimi zabezpečeny naprosto všechny železniční přejezdy a přechody. Uvidíte-li takzvané červenobílé ondřejské kříže, zbystřete a věnujte přejezdu nikoliv zvýšenou, ale maximální pozornost. Bez ohledu na to, zda jsou u přejezdu světla či závory. Zpravidla také u tohoto typu přejezdů uslyšíte hlasité houkání vlaku, který dává najevo, že je silnější, a proto byste se mu měli klidit z cesty. Ideálně mu do cesty vůbec nevjíždět. Ani nevcházet.
Výstražník – laik si možná pod tímto pojmem mnoho nevybaví, ale jak se řeknou světla, měli byste být doma. Jde o další stupeň zabezpečení, kdy je přejezd/přechod vybaven kromě křížů i světelnou a zvukovou signalizací. I v tomto případě buďte maximálně ostražití a nic nepodceňujte. Pro jistotu opakujeme: vlak je mnohem silnější než vy. Vážně.
Závory – nebo-li také břevna. Jde o nejvyšší stupeň zabezpečení. Což neznamená, že budete závory podlézat, přelézat či obcházet a jinak si dokazovat svou převahu nad nimi. Mezi břevny se totiž opět ukáží fyzikální zákony. A ty jsou neomylné. Víme, znovu se znovu opakujeme. Snad k dobru věci. Tento typ přejezdů je také vybaven výstražnými kříži. Některé starší přejezdy se mohou vyskytovat bez výstražníku, ty nové se staví už jen s výstražníkem.
Pozitivní světlo – kéž by námi všemi prošlo, ale to sem nepatří. Zpátky k tématu. U některých železničních přejezdů se můžete setkat s blikajícím bílým světlem. V takovém případě máte jistotu, že se vlak neřítí k přejezdu a můžete jej přejet, a to maximální rychlostí 50 km/h. Chodci mohou rychlostí i nižší. Ve všech ostatních případech, tedy tam, kde bílé světlo není, můžete přejet přes přejezd nejvýše 30 km/h. Chodci mohou opět o něco méně.
KOLEJE NEJSOU CHODNÍK
Vážně si ještě dneska někdo myslí, že koleje jsou chodník? Nevěříme. Po dálnici také nechodíme v obavách, že nás srazí auto. Jak je tedy možné, že někdo trpí absencí pudu sebezáchovy právě na kolejích? Kdepak, pokud po kolejích, tak jen v drážním dopravním prostředku. Ušetříte nervy sobě, příbuzným, strojvedoucímu i cestujícím, kteří chtějí dojet do cíle pokud možno včas.
Děkujeme, že dodržujete tato základní pravidla.
Vyplatí se to. Všem.
- Martin Novák, tiskový mluvčí úřadu