Od 1. srpna mají dopravci povinnost jezdit pod ETCS na tratích, které jsou vybaveny systémem ETCS, pokud využívají vozidlo vybavené příslušnou palubní jednotkou a řídí je patřičně proškolený strojvedoucí. Tato skutečnost se projevila už v prvním srpnovém týdnu, kdy pod dohledem ETCS jelo celkem 4480 vlaků. Ve srovnání s prvním týdnem v červenci to představuje navýšení o 961 vlaků.
K plánovanému zavedení výhradního provozu pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače dojde postupně během čtyř týdnů v lednu příštího roku. Celkem se bude využívat na 622 kilometrech nejvýznamnějších tratí v Česku.
Spouštění výhradního provozu ETCS:
- Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov (od 1. 1. 2025)
- Břeclav – Bohumín (od 8. 1. 2025)
- Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav (od 15. 1. 2025)
- Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová (od 22. 1. 2025)
Pod dohledem ETCS budou jezdit stovky vozidel, proškolit se musí více než 1000 strojvedoucích. Znalosti systému budou potřebné také u 500 dispečerů z centrálních pracovišť v Praze a Přerově a u pohotovostních výpravčích, kteří budou připraveni řídit provoz přímo ve stanicích.
Po spuštění výhradního provozu ETCS na hlavních tratích v lednu příštího roku pojede měsíčně pod dohledem evropského zabezpečovače 50 000 vlaků. Z pohledu najetých kilometrů a odvezených tun zboží to bude představovat 42 % všech provozních výkonů na celé síti Správy železnic.